text

YOGA

På Yogica vill vi erbjuda en yogaform som passar just dig.

Vi vill också inspirera genom att bjuda in intressanta föreläsare och anordna workshops inom kost och hälsa. Vi kommer också att anordna events med gästande yogalärare utifrån.

YOGA

Effekterna av regelbunden yogaträning är tydliga och kraftfulla. Yogan balanserar det endokrina körtelsystemet, stärker upp uthålligheten i nervsystemet, ger energi och skapar en djupgående balans i kropp och sinne.

Yogan ökar också din flexibilitet, din psykiska och fysiska uthållighet, förbättrar matsmältning, hormonbalans och sömn.

Ordet yoga betyder förening och syftar just till att förena kropp och själ. Syftet med all yoga är att skapa balans för att uppnå och bibehålla en ökad medvetenhet, att du ska få en upplevelse av din egen sanna identitet.

Yogan är ingen religion utan en holistisk teknik för fysiskt, mentalt och andligt växande. Man vet inte exakt hur gammal den är, men det finns uppgifter som säger tiotusentals år och ännu längre.

För att finna balans i det ökande tempot i tillvaron är yogan ett fantastiskt redskap.


HATHAYOGA

Hathayoga är den i Europa mest kända formen av yoga, där man föreställer sig att man kan skapa balans i kroppens "energisystem" för att uppnå fysisk och psykisk hälsa och utveckling. Metoderna som används är reningsprocesser (shatkarma), kroppsställningar (asana), andningskontroll (pranayama), koncentrationsövningar och meditation.

Stavelsen ha betyder solen och tha månen. Ordet yoga betyder förening, och hatha yoga är alltså en förening mellan solens (Shiva, maskulin) och månens (Shakti, feminin) principer. Ordet hathayoga användes först i Hatha Yoga Pradipika, en skrift om yoga från 1500-talet.


RESTORATIVE YOGA

När vi blir stressade och får ont beror det ofta på att våra smärt-receptorer som ligger med sina nervändar i vår vävnad blir klämda. När vi gör övningar för att lugna nervsystemet så slappnar vävnaden av och nervändorna slipper klämmas och kan på så sätt minska smärta i kroppen. Det finns mycket ny forskning om smärta och våra kroppar och Restorative är en fantastisk väg ut ur den!

Med Restorative yoga ger du kroppen det vackraste du kan göra, du låter den få arbeta ifred, du belastar den inte med diverse obalanserade kroppspositioner, du lägger ingen tyngd på den, du frestar inte på leder, ligament eller våra muskler. Du släpper allt i en position och får tillbaka tusenfalt.

Restorative passar människor behöver mer återhämtning i sina liv. Även gravida, samt personer med diskbråck, whiplash kan delta i denna form av yoga. 


MEDIYOGA

Mediyoga (medicinsk yoga) är en svensk terapeutisk yogaform som stimulerar kroppens självläkningssystem, där mycket är hämtat från kundaliniyogan.

Mediyoga består av mjuka och enkla rörelser, varvat med andningsövningar, meditation och avslappning. Övningarna är långsamma och inkännande utan krav på prestation. De flesta övningar går att utföra  både yogamattan eller sittande på stol.

Alla instruktörer har sjukvårdsutbildning i botten då Mediyoga används på många vårdinrättningen i Sverige. Mycket forskning har gjorts och det har visat sig ha god effekt vid bland annat hjärtbesvär, ryggproblem, högt blodtryck, Parkinson, sömnproblem och även psykiska ohälsa.

Mediyoga är en lugn och skön yogaform som passar och kan utföras av de flesta.


KUNDALINIYOGA

Kundaliniyoga är en ursprunglig och mjuk men samtidigt mycket kraftfull form av yoga som ger snabb effekt. Det är en yogaform som passar de flesta och man behöver inte vara vig eller i fysisk toppform då de flesta av kroppsställningarna är relativt lätta att utföra.

Kundaliniyoga är en kombination av olika ställningar, fysiska övningar, medveten andning, koncentrationstekniker och mantran. Kundaliniyoga handlar också om att bli medveten om sin inre kraft, bemästra sinnet och öka sin livsenergi.


YINYOGA

Yinyoga är en meditativ yogaform där vi håller enkla positioner mellan 3-5 minuter. Vi strävar efter ett avslappnat läge för att stimulera bindväv (fascia) samt låta vårt sinne stillas. Yin anses vara en motvikt till yangbaserad träning som t.ex. löpning, styrketräning eller vanlig yoga. Under passet använder vi oss av kuddar, block och filtar för att stötta upp vår kropp för att komma djupare in i avslappning.

Positionerna utförs sittandes eller liggandes och passar alla oavsett tidigare yogaerfarenhet.


YIN OCH YANGYOGA

I Yin och yanyoga lägger vi till lite uppbyggande och flödande yoga innan den återhämtande Yinyogan. Syftet är att både stärka kroppen, skapa flöde och ge ny energi. Du bygger styrka och smidighet samtidigt som sinnet tränas i medveten närvaro. Vi arbetar med flödande sekvenser och testar de nya positionerna på ett lekfullt sätt.

Klassen är öppen för alla nivåer. Inga förkunskaper krävs.

BARNYOGA

Barnyoga passar barn mellan 4-11 år och alla med barnasinnet kvar. Här leks ställningarna fram genom sagoberättandet och mycket är hämtat från djur- och naturlivet som barn kan relatera till. 

Unga är naturligt smidiga och brukar ha lätt för yogans positioner. Denna träning förbättrar motorik, balans och fysisk styrka. Den bidrar även till att vi bättre kan hantera stress och inre oro och kan därför förbättra sömnen och vår återhämtningsförmåga. 

Man ser att yoga hjälper unga till ökad koncentration och kroppsmedvetenhet. Vi bygger en positiv gemenskap när vi yogar i grupp, där vi också fokuserar på att inte jämföra oss med andra. Alla är bra nog. Man yogar efter sina egna förutsättningar. Bättre självkänsla blir ofta resultatet av regelbunden yoga. 

Barnyoga är sedan 2012 godkänt av Skolinspektionen och yoga hör inte till någon religion.

TONÅRSYOGA

Yoga ger tonåringar en stund för inre ro och helt utan prestation. Vi övar oss i acceptans och medveten närvaro. Vi bygger en positiv gemenskap i gruppen och påminner oss om att vi är bra – precis som vi är!

Att yoga med tonåringar har många fördelar. Genom att träna kroppsmedvetenhet genom fysiska sekvenser, andningsövningar och avslappningsövningar förbättras möjligheterna att hantera stress, förbättra sömn, öka koncentrationen och behålla/öka fysisk rörlighet. I både teori och praktik lär vi ut hur andningen påverkar vårt mående.